Pentru început o să trecem în revistă toate canalele de vânzări și astfel putem vorbi despre:
- vânzări în comerț tradițional
e-commerce, adică vânzări online prin intermediul unui magazin virtual
m-commerce, vânzări online prin intermediul unei aplicații mobile
f-commerce, vânzări prin intermediul rețelei Facebook
s-commerce, vânzări prin intermediul rețelelor sociale
video commerce, vânzări folosind canale video
Ca dimensiune, comerțul tradițional reprezintă peste 92% din totalul comerțului la nivel mondial, însă trendul acestuia este de scădere, cu alte cuvinte comerțul online este în creștere.
Rata de conversie în cazul magazinelor din comerțul tradițional este în medie de aproximativ 55% ( medie în care intră și hyper-supermarket-urile) , adică 55 clienți dintr-o sută, care intră într-o locație fizică, cumpără cel puțin un produs, iar în comerțul online, unde se poate măsura cu acuratețe, rata de conversie este între aproximativ 3%, ceea ce înseamnă că doar 3 clienți din 100 care vizitează magazinul online decid să cumpere un produs. Această rată de conversie este una foarte mare în condițiile în care evident primii 1.000 de retaileri online beneficiază de “brand awareness” , adică o notorietate foarte mare și cu toate acestea între 3% și 55% există un spațiu de creștere uriaș.
Observând acest trend, retaileri mari au început să își dezvolte zona de online având abordări diverse. Cei mai multi își dezvoltă propriul lor sistem “multichannels sallings”, adică pe lângă magazinele fizice își dezvoltă prezența online atât prin magazin virtual propriu, cât și prin prezența și vânzarea prin rețelele sociale.
Un exemplu de variantă de creștere în online este cel al lui Walmart, care deși este al doilea vânzător online în Statele Unite, dar cu o vânzare în online vs. vânzare în comerț tradițional doar de 2.8% ( sursa wwd.com ), a ales sa achiziționeze Jet.com plătind 3.3 miliarde dolari.
|
O altă idee interesantă este îmbinarea canalelor de vânzare prin sistemul “click and collect”” ceea ce presupune comanda în online și ridicarea produsului din magazinul fizic. Acest sistem aduce avantaje clientului, cum ar fi lipsa taxei de transport și posibilitatea de a proba produsul, dar în egală măsura si pentru vânzător care astfel își micșorează retururile, mai ales în cazul produselor textile, la primii 1000 retaileri online pe plan mondial, acestea fiind de peste 30%.
Dacă sunteți retailerii mici, producătorii, importatorii și distribuitorii primul pas ar fi crearea propriului vostru magazin online, unde să vă postați produsele, chiar dacă aveți sau nu magazine fizice, așa numitele “bricks and mortar business” cum sunt numite în jargonul de specialitate locațiile stradale.
Următorul pas pe care trebuie să îl faceți este să postați produsele în Marketplace-uri și în Comparatoare de prețuri.
Decizia de a deschide noi canale de vânzare va trebui să genereze noi vânzări, trendul fiind unul ascendent, spațiul de creștere este unul uriaș ( de la 3 la 55 rată de conversie), în condițiile în care utilizarea Internetului și dinamica tehnologizării sunt o realitate a zilelor noastre.
Tot ca argument, care cu siguranță este important, costurile de operare în e-commerce sunt mai mici față de comerțul tradițional (ex: chirie spațiu, produse depreciate / furate, optimizare stocuri).
Despre toate acestea vom vorbi detaliat pe larg în postările viitoare.
Deci: „Când încep să vând in online?”
Răspuns: “Cât mai repede!”
Spor la treabă! și nu uita:
Dacă faci ce face toată lumea, vei trăi cum trăiește toată lumea!
Sunt Laurențiu Țigăeru și aici vorbim despre comerțul online!