Comerțul tradițional, cu o vechime de peste 2000 ani, a început cu trocul și apoi odată cu apariția monedei a devenit în mare măsură ceea ce avem și astăzi.
Sigur, astăzi mult mai sofisticat, dar principiul de funcționare este cam același…
Simplificând la maxim, o persoană ne oferă un produs la un anumit preț și în funcție de nevoia noastră decidem că îl cumpărăm. Avantajul este că având produsul în față poți folosi toate simțurile: văz, pipăit, miros, gust și nu în ultimul rând mai este și un vânzător care influențează decizia de cumpărare.
Tot în comerțul tradițional este important și unde este situat magazinul, vadul, dar și detaliile de aranjare și poziționare pe raft – ideal într-un raft este ca produsul sa fie în dreptul ochilor- , distanța dintre rafturi, iluminatul sau temperatura mediului ambiant.
Magazinele au devenit specializate și apoi s-au concentrat în zone de tipul centre comerciale și mai nou mall-uri.
Poate ar trebui să vorbim și despre orarul de funcționare, câte zile dintr-o săptămână este deschis și ce prevede legislația din țara respectivă. Aici aș da exemplu Marea Britanie unde de vineri după-amiază până luni dimineața majoritatea magazinelor fizice sunt închise, inclusiv centrele comerciale.
Ca o concluzie, toate aceste etape sunt o consecință a analizării comportamentului și așteptărilor pe care le au clienții de la comerțul tradițional.
Dacă despre Internet începem să vorbim din 1969, despre Comerț electronic – Comerț online putem vorbi efectiv din 1979 când a fost posibilă prima dată o tranzacție prin intermediul Internetului.
Ca și în magazinul fizic este foarte important ce marfă ai în magazin, cât de interesantă este pentru clienți și foarte important, prețul produsului. Insist asupra prețului produsului deoarece acesta este de fapt suma dintre prețul efectiv al produsului și transportul acestuia pana la client, dacă este cazul! Foarte multi comercianți din zona online-lui greșesc major aici, și astfel 55% din coșurile din cumpărăturile online sunt abandonate atunci când clientul își face calculul cât îl costa efectiv produsul sau ii deranjează nivelul costului perceput pentru transport.
Foarte important este cât de cunoscut și câtă încredere ai în site-ul de unde vrei sa cumperi ( brand awareness ), cât de bine funcționează, cât este de rapid, cât de ușor închizi cumpărătura, cât de multe facilitați de plată și de creditare are, cât de facilă este politica de retur și multe altele.
In comerțul online magazinul tău este deschis nonstop, clienții pot fi de oriunde din țară și poate chiar mai mult…de oriunde din lume și a „cumpăra” înseamnă doar un „click”!
În postările viitoare vom discuta pe larg despre toate aceste aspecte.
Principalele caracteristici – argumente în favoarea și respectiv defavoarea comerțului tradițional și a celui online:
Comert traditional | Comert online | |
Potentiali clienti + | clienti din orasul tau | clienti nationali / internationali |
Orar de functionare + | conform orar / legislatie | deschis nonstop |
Trend + | liniar | crestere |
Specializare + / – | – | ridicata |
Concurenta – | comerciantii din orasul tau | concurenta nationala / internationala |
Transoprtatori – | – | in acomodare cu trendul |
Spor la treabă! și nu uita:
Dacă faci ce face toată lumea, vei trăi cum trăiește toată lumea!
Sunt Laurențiu Țigăeru și aici vorbim despre comerțul online!
Super articol! Pe când mai multe?
In curand vei putea citi mai multe articole! Multumesc