Ca să înțelegem piața online din România va trebui să analizăm piața europeană în ansamblu, precum și evoluția industriei în diverse tări.
Cifrele despre România arată că avem o populație de +15 ani, potențial cumpărătoare online de 17 milioane dintre care 10.5 milioane utilizează internetul ( 61,76% ) și numărul efectiv de cumpărători este de 1.9 milioane. Vânzările au crescut anual cu cel puțin peste 20%, mai putin în 2014 unde a fost de 15.4%. Pentru anul 2016 creșterea vânzărilor a fost de aproximativ 28% și acestea au ajuns să reprezinte 3.1% din total retail-ul din România.
Trebuie remarcat că România are un procent de utilizatori de internet de 61,76% sub media Europei de Est( 66,03% ) și de asemenea un procent de cumpărători de doar 11,18% ( din numărul de potențiali cumpărători ) cu mult sub media de 18,66% a zonei noastre și a Rusiei care are peste dublu și anume 24,63%.
Putem observa și diferențele foarte mari, comparând cu primele 3 cele mai performante piețe de e-commerce din Europa, Marea Britanie, Franța și Germania.
După vânzări, vedem că România are o cifră în concordanță cu numărul redus de cumpărători și în același timp de aproape 96 de ori mai mică decât a Marii Britanii care are o populație doar de 3 ori mai numeroasă.
Trebuie remarcat că în zona Europei de Est avem cea mai mare valoare a achizițiilor anuale per cumpărător online, de 947 Euro, mai mare decât Rusia (următoarea în clasament cu 720 Euro) și Ucraina (386 Euro, locul 3 în Europa de Est ).
La nivelul anului 2015, alt indicator favorabil ne arată că România se află pe locul 4 la rata de creștere a vânzărilor din Europa cu 24,2% după Ucraina ( 35,6% ), Turcia ( 34,9% ) și Belgia.
Un alt aspect important, referitor la România, ar fi că numărul de magazine a rămas relativ constant , aproximativ 5.000 ( anii 2015 – 2016 ) și cu toate acestea cifra cumulată de afaceri a acestora a crescut de la 1.4 miliarde la 1.8 miliarde euro.
În concluzie, dacă România ar avea media europeană de utilizatorii de internet ( 75,33% fata de 61,76% ) și numărul de cumpărători online ( 43,21% fata de 11,19% ), vânzările din România ar crește de la 1,8 miliarde Euro la 8.48 miliarde Euro, adică cu 371% mai mult ca cifra actuală.
În cea mai mare parte această creștere se datorează indicatorului „numărul de cumpărători online”(raportat la numărul de potențiali clienți, +15 ani) iar acesta variază în funcție de încrederea și percepția pe care o au cumpărătorii despre piața de e-commerce.
Mergând mai departe cu simulările, dacă valoarea achizițiilor anuale per cumpărător ar ajunge 1.540 Euro fata de 947 Euro (valoare cumpărături anuale per client în Romania în 2016 ) și s-ar întâmpla simultan cu celelalte creșteri, vânzările ar ajunge la 13.79 miliarde, adică de peste 7.66 ori mai mari decât astăzi.
Concluzia de astăzi este că posibilitatea de creștere a pieței online din România este imensă și are trei mari spatii de dezvoltare, cel mai mare este bazat pe încrederea și percepția clienților și poate duce la o creștere de 386% și alte două care depind de posibile creșteri de tip economico-social.
În articolele viitoare vom urmări toți acești indicatori și evoluția acestora.
Spor la treabă! și nu uita:
Dacă faci ce face toată lumea, vei trăi cum trăiește toată lumea!
Sunt Laurențiu Țigăeru și aici vorbim despre comerțul online!