Piata e-retail din Europa si Romania

Ca să înțelegem piața online din România va trebui să analizăm piața europeană în ansamblu, precum și evoluția industriei în diverse tări.

Cifrele despre România arată că avem o populație de +15 ani, potențial cumpărătoare online de 17 milioane dintre care 10.5 milioane utilizează internetul  ( 61,76% ) și numărul efectiv de cumpărători este de 1.9 milioane.  Vânzările au crescut anual cu cel puțin peste 20%, mai putin în 2014 unde a fost de 15.4%. Pentru anul 2016 creșterea vânzărilor a fost de aproximativ 28% și acestea au ajuns să reprezinte 3.1% din total retail-ul din România.

 

Trebuie remarcat că România are un procent de utilizatori de internet de 61,76% sub media Europei de Est( 66,03% ) și de asemenea un procent de cumpărători de doar 11,18% ( din numărul de potențiali cumpărători ) cu mult sub media de 18,66% a zonei noastre și a Rusiei care are peste dublu și anume 24,63%.

Putem observa și diferențele foarte mari, comparând cu primele 3 cele mai performante piețe de e-commerce din Europa,  Marea Britanie, Franța și Germania.

După vânzări, vedem că România are o cifră în concordanță cu numărul redus de cumpărători și în același timp de aproape 96 de ori mai mică decât a Marii Britanii care are o populație doar de 3 ori mai numeroasă.

Trebuie remarcat că în zona Europei de Est avem cea mai mare valoare a achizițiilor anuale per cumpărător online, de 947 Euro, mai mare decât Rusia (următoarea în clasament cu 720 Euro) și Ucraina (386 Euro, locul 3 în Europa de Est ).

La nivelul anului 2015,  alt indicator favorabil ne arată că România se află pe locul 4 la rata de creștere a vânzărilor din Europa cu 24,2% după Ucraina ( 35,6% ), Turcia ( 34,9% ) și Belgia.

Un alt aspect important, referitor la România,  ar fi că numărul de magazine a rămas relativ constant , aproximativ 5.000 ( anii 2015 – 2016 ) și cu toate acestea cifra cumulată de afaceri a acestora a crescut de la 1.4 miliarde la 1.8 miliarde euro.

În concluzie, dacă România ar avea media europeană de utilizatorii de internet  ( 75,33% fata de 61,76% ) și numărul de cumpărători online  ( 43,21% fata de 11,19% ), vânzările din România ar crește de la 1,8 miliarde Euro la 8.48 miliarde Euro, adică cu 371% mai mult ca cifra actuală.

În cea mai mare parte această creștere se datorează indicatorului „numărul de cumpărători online”(raportat la numărul de potențiali clienți, +15 ani) iar acesta variază în funcție de încrederea și percepția pe care o au cumpărătorii despre piața de e-commerce.

Mergând mai departe cu simulările, dacă valoarea achizițiilor anuale per cumpărător ar ajunge 1.540 Euro fata de 947 Euro (valoare cumpărături anuale per client în Romania în 2016 ) și s-ar întâmpla simultan cu celelalte creșteri, vânzările ar ajunge la 13.79 miliarde, adică de peste 7.66 ori mai mari decât astăzi.

Concluzia de astăzi este că posibilitatea de creștere a pieței online din România este imensă și are trei mari spatii de dezvoltare, cel mai mare este bazat pe încrederea și percepția clienților și poate duce la o creștere de 386%  și alte două care depind de posibile creșteri de tip economico-social.

În articolele viitoare vom urmări toți acești indicatori și evoluția acestora.

Spor la treabă!  și nu uita:

Dacă faci ce face toată lumea, vei trăi cum trăiește toată lumea!

Sunt Laurențiu Țigăeru și aici vorbim despre comerțul online!

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.